steering wheel of a car, no hands. Self driving car.

Photo by Erik Mclean on Unsplash

Autonome auto’s

Autonome auto’s zijn mogelijk onderdeel van onze toekomst. Door middel van een aantal sensoren en camera’s kunnen auto’s met behulp van voorspellende algoritmes en machine learning zichzelf volledig besturen. De huidige generatie auto’s zijn ‘hybride’: de bestuurder moet te allen tijde actief achter het stuur zitten en klaar zijn om de besturing van het voertuig over te nemen. Het streven is een volledig autonoom model, waarbij de bestuurder rudimentair wordt. Hierbij is de bestuurder niet meer volledig in controle: de auto bepaalt de snelheid, de route, etc. Grote MaaS-bedrijven zien potentie in deze technologie.

Auteur: Joeke Wolterbeek

Student Bachelor Kunstmatige Intelligentie (Universiteit Utrecht)

  • Sinds er zelfrijdende auto’s op de weg zijn vermijd jij het verkeer. Je hebt er een bloedhekel aan en je bent niet de enige. Dagelijks zijn er weer nieuwe ongelukken op de weg, waarbij de autonome auto’s altijd een rol spelen. Aan de ene kant heb je de traditionele auto’s met bestuurders en aan de andere kant heb de autonome auto. Ook dwarrelt de hybride rijder hier ergens tussen. Waar vroeger vaak een geweldige toekomst geschetst werd wordt nu duidelijk dat men te optimistisch is geweest. Er is onvoldoende wetmatigheid in de huidige regelgeving over autonoom rijden en derde partijen trekken zich daar niets van aan. In de race tot de beste zelfrijdende technologieën zijn de producenten vergeten samen te werken, om ervoor te zorgen dat er duidelijke basisregels zijn. Hierdoor communiceren autonome auto’s van verschillende merken gebrekkig met elkaar en met de omgeving. In ambigue situaties weigeren ze om elkaar voorrang te geven en hebben ze moeite elkaars rijpatronen te begrijpen: er ontstaat een soort oorlog op de weg. Om het allemaal nog wat moeilijker te maken kunnen de hybride rijders het elk moment van het autonome voertuig overnemen, waardoor volledig autonome auto’s zich meteen moeten aanpassen aan het verwachte rijpatroon van de ander. Deze miscommunicaties resulteren in onvoorspelbaar rijgedrag bij niet alleen menselijke bestuurders, maar ook bij de autonome voertuigen. Het onbegrip van de massa over wat deze voertuigen nu wel en niet kunnen gooit olie op het vuur, waardoor ook voetgangers en fietsers zich onnatuurlijk zijn gaan gedragen en vrezen voor hun veiligheid. Verzekeraars zitten met de handen in het haar: doordat de wetgeving achterloopt op de implementatie van de technologie is er onduidelijkheid over de aansprakelijkheid. Verzekeraars sluiten daarom wilde polissen af, omdat de risicoberekeningen een verdraaid beeld van de werkelijkheid weergeven. Het is chaos op de weg, dus voorlopig neem je de tram, die blijft tenminste op een spoor.

  • Je telefoon gaat af: de deelauto is er. Je loopt je deur uit en het nieuwste model van de populairste deelauto staat voor je neus. Deze heeft een nieuwe functie, hij kan namelijk in éen keer met je telefoon verbinden om de rit te optimaliseren. In de hoop dat je reis relaxed verloopt stap je de auto in en zet je een aflevering aan van de serie waar je net mee begonnen bent. Het is een rustige ochtend op de weg, wat de laatste jaren de nieuwe norm is geworden. Na de implementatie van het autonoom rijden begon de infrastructuur zich aan te passen aan car-sharing. Men begon het persoonlijk bezit van een auto steeds onnodiger te vinden en zo nam het aantal persoonsauto’s geleidelijk af. Best prettig, want nu is er dus bijna nooit meer file op de weg en is er meer ruimte voor groen in de stad, omdat het grote aantal wegen onnodig werd. Ook jij koos ervoor om je oude auto weg te doen, deze was immers eigenlijk veel te duur. Je gebruikte hem maar éen keer in de week voor een ritje van 20 kilometer, de rest van de tijd stond ‘ie ongebruikt voor de deur. Nu staat er misschien geen auto meer voor je deur, maar je hebt in principe altijd binnen 5 minuten een deelauto te pakken. Deze is niet van jou, maar van de overheid. Je betaalt belasting naar gebruik, in plaats van de standaard wegenbelasting. De deelauto's zijn goedkoper geworden dan taxi's waren, omdat er geen bestuurder meer achter het stuur zit maar een AI. En daardoor voel je je nog veiliger ook! Autonome voertuigen tegenwoordig zijn zó betrouwbaar, dat ongelukken bijna nieuwswaardig zijn. Nu je erover nadenkt is het toch wel een goede ontwikkeling geweest, vooral met oog op het milieu. Alle nieuwe car-sharing auto’s zijn elektrisch, en omdat er zo efficiënt gebruik van wordt gemaakt zijn het er ook niet eens zo veel. Zo wordt de uitstoot minimaal gehouden. Ping! Je bent aangekomen bij je bestemming. Net op tijd, want de aflevering van je serie is net bij de aftiteling. Je stapt de auto uit en deze gaat stilletjes weer door naar zijn volgende gebruiker.

  • • Aansprakelijkheid: wie is bij een ongeluk aansprakelijk?
    • Veiligheid: wat voor afspraken worden er gemaakt over de veiligheid van de zelfrijdende auto's?
    • Veiligheid: hoe kunnen autonome en niet-autonome auto’s samen op de weg?
    • Infrastructuur: moeten we de wereld om ons heen veranderen om autonome voertuigen te bevorderen?
    • Infrastructuur: hoe zorgen we ervoor dat de infrastructuur niet louter car-sharing ondersteunt, maar ook alternatieven?
    • Inclusie: hoe zorgen we ervoor dat iedereen toegang heeft tot car-sharing, mocht deze er komen?

  • Aansprakelijkheid:

    (Lisa Collingwood (2017) Privacy implications and liability issues of autonomous vehicles, Information & Communications Technology Law, 26:1, 32-45, DOI: 10.1080/13600834.2017.1269871)

    Veiligheid:

    (Jun Wang, Li Zhang, Yanjun Huang, Jian Zhao, "Safety of Autonomous Vehicles", Journal of Advanced Transportation, vol. 2020, Article ID 8867757, 13 pages, 2020. https://doi.org/10.1155/2020/8867757)

    Infrastructuur:

    (Fábio Duarte & Carlo Ratti (2018) The Impact of Autonomous Vehicles on Cities: A Review, Journal of Urban Technology, 25:4, 3-18, DOI: 10.1080/10630732.2018.1493883)