Nieuwsbrief #1 2022

HBO Onderwijsprojecten

Bij een aantal nieuwe technische opleidingen is ethiek een noodzakelijk onderdeel van de opleiding. Isis Hazewindus en Piek Visser-Knijff hebben de afgelopen maanden twee onderwijsprojecten opgeleverd voor het HBO om ethiek en technologiefilosofie een goede plek te geven in het curriculum.

HvA Bachelor Bio-medische technologie

In september 2022 gaat de Bachelor Bio-Medische Technologie aan de Hogeschool van Amsterdam van start, waarin ethiek een volledig geïntegreerd onderdeel van de opleiding is.

De vierjarige leerlijn hebben wij zo ontwikkeld dat ethiek direct inhaakt op de projecten die de studenten op dat moment aangaan in andere cursussen. We willen dat het nadenken over verantwoordelijkheid en andere ethische vraagstukken standaard wordt in het technologische veld, in plaats van een afterthought. Belangrijke onderdelen in de leerlijn zijn de reflectie op het eigen handelen en die van de organisatie, en de maatschappelijke reflectie op technologie door middel van technologiefilosofie.

HAN Master Applied Data Science

Voor de tweejarige duale Engelstalige Master Applied Data Science aan de Hogeschool Arnhem en Nijmegen hebben we een leerlijn ontwikkeld voor beide jaren. In het eerste jaar wordt er nagedacht over het belang van ethiek & reflectie in dit werkveld, in het tweede jaar staan praktische data-ethische tools en technologiefilosofie centraal. Studenten worden getoetst op hun reflectievermogen en het vermogen om gezamenlijk een ethische analyse te doen van concrete projectcasussen. 

Plannen

Op donderdag 7 april a.s. presenteren we onze aanpak voor beide opleidingen bij het Symposium Durf te denken! op de HAN.

We houden de komende tijd ook masterclasses bij onderwijsinstituten om ze op weg te helpen om data-ethiek en technologiefilosofie een plek te geven binnen opleidingen en onderzoek.